آمار بازدیدکنندگان: 910366    کاربران آنلاین: 3


omn  فصلنامه

ln




فصلنامه عملیات روانی شماره 32

سال هشتم، شماره 32، بهار 1391
صاحب امتياز: معاونت فرهنگي و اجتماعی سازمان بسیج مستضعفین
مدير مسئول: علی‌محمد نائینی
سردبير: حجت‌الله مرادي
دبیر تحریریه و مدير اجرايي: امیرهوشنگ طهماسبی‌پور
ويراستار: سمیه هاشمی
طراح و صفحه‌آرا: علی تیموری‌راد
چکیده انگلیسی مقالات: دکتر قدرت حاجی‌رستملو

* استفاده از مطالب اين سايت با ذکر منبع بلامانع مي‌باشد.

مقالات این فصلنامه :

سخن سردبیر: جنگ رسانه‌ای و کنترل افکار عمومی 

حجت‌اله مرادی

امروزه انسان‌ها شاهد فراگيريِ بي‌سابقة رسانه‌ها و وسايل ارتباطات جمعي مدرن و نوين هستند. به طور طبيعي آنها در معرض شديدترين امواج رسانه‌اي قرار دارند. رسانه‌ها كاركردي دوسويه دارند، اما بيشترين حجم بهره‌گيري از آن در دست نظام سلطه قرار دارد، حفظ و گسترش قدرت ابتكاري نظام سلطه به حضور و ظهور رسانه‌ها وابسته است. رسانه‌ها پل ارتباطي و بلكه وسيله تسلط بر افكار، اراده و احساسات انسان‌ها در دوران معاصر به شمار مي‌‌روند. بهره‌گیری از رسانه‌ها براي تضعيف كشور هدف و بهره‌گيري از توان و ظرفيت آنها اعم از مطبوعات، خبرگزاري‌ها، راديو، تلويزيون، اينترنت و اصول تبليغات به منظور دفاع از منافع ملي را "جنگ رسانه‌اي" ناميده‌اند.

قدرت هوشمند و عوامل تحکیم آن با تکیه بر نقش حضرت امام خامنه ای(مدظله العالی) در جمهوری اسلامی ایران

نویسنده: محمد خجسته


چکیده
مدیریت کارآمد، هوشیاری، بصیرت، اقدام به موقع، شجاعت و تدبیر رهبر کبیر انقلاب حضرت "امام خمینی(ره)" و رهبر معظم انقلاب حضرت "امام خامنه‌ای" و به‌کارگیری انواع قدرت‌های نرم و سخت و بسیج افکار و ابدان عمومی و تلفیق آن در شرایط مناسب برای بهره‌گیری هوشمندانه سبب شد تا تمام ترفندها و شیوه‌های به‌کار گرفته شده از سوی دشمنان نظام برای سرنگونی نظام و اغواء و اغفال مردم در حمایت از نظام، ناکارآمد جلوه کند. از بدو پیروزی انقلاب اسلامی تاکنون، ولایت فقیه و رهبری نظام، مهم‌ترین رکن نظام اسلامی و مستحکم‌ترین سد دفاعی نظام، در مقابل انواع هجوم سخت و نرم بی‌امان دشمنان بوده است. دشمنان نظام به درستی دریافته‌اند تا زمانی که اقتدار و اعتبار رهبری در ایران محفوظ باشد، هیچ پروژۀ براندازانه‌ای در جمهوری اسلامی، قابلیت طرح و اجرا نخواهد داشت چرا که به وضوح مشاهده کرده‌اند در گذشته و حال چگونه رهبر انقلاب در زمانی اندک و بی‌آنکه از همۀ ابزارهای خود استفاده کند، پیچیده‌ترین طراحی‌های آنان را خنثی کرده است. شایان ذکر است البته در این راه بصیرت، یکدلی و یکپارچگی مردم، دین‌مدار و ولایت‌مدار بودن آنان و سایر ویژگی‌های خاص مردم ایران از عوامل تحکیم قدرت هوشمند و کمکی صدچندان در به‌کارگیری آن توسط رهبران و مسئولان نظام بوده است.
واژگان کلیدی: قدرت سخت، قدرت نرم، قدرت هوشمند، افکار عمومی، رهبری نظام.

Smart Power and its Consolidation by Relying on the Role of Imam Khamenei in the Islamic Republic of Iran

Muhammad Khojasteh

Abstract
Efficient management, awareness, insight, timely action, courage and wisdom of the Great Leader of the Revolution, Imam Khomeini (rah.), and the Supreme Leader of the Revolution, Imam Khamenei, and utilization of a variety of soft and hard powers and mobilization of the public and public opinion and acting intelligently under various conditions caused the stratagems and strategies employed by the enemies of the Islamic Revolution to lose their efficiency in  overthrowing the Islamic Republic and making people change their minds about supporting the Islamic Revolution. Ever since the victory of the Islamic Revolution, velayate faqih (authority of the qualified Islamic jurisprudent) and the leadership of the Revolution have been the most significant pillars of the Islamic system and the most fortified defense barriers against all types of hard and soft assaults of the enemy. The Islamic Republic’s enemies have correctly found out that they can never overthrow the Islamic system until the time its leadership maintains its authority and credibility as they have vividly observed how the leadership of the Islamic Revolution, in the past and present, has foiled their most sophisticated conspiracies in a very short time and without making use of all the available tools. It is worth noting that unanimity and integrity of the people and their faithfulness to Islam and velayate faqih have contributed to consolidation of smart power ant its utilization by the leaders and authorities of the Islamic Republic.
Key Words: hard power, soft power, smart power, public opinion, the Supreme Leader.

نظام مقابله با جنگ نرم دشمن

نویسنده: حميد حاذق نيكرو

چكيده
پیروزی انقلاب اسلامی، نظام سرمست از پیروزی لیبرال‌دمکراسی در غرب را با چالش جدی مواجه ساخت. غرب برای برون‌رفت از شکست‌های احتمالی خود حجم وسیعی از سه طیف تهدیدات نظامی، امنیتی و فرهنگی را علیه جهان اسلام به‌ویژه انقلاب اسلامی طراحی و اجرا نمود. جنگ نرم گسترده‌ترین تلاشی است که غرب علیه ملت ایران و انقلاب اسلامي در چارچوب طرح‌های مختلف سیاسي، امنیتی، اقتصادی و... به اجرا گذاشته است. از جنگ نرم تعاریفی مختلف عرضه شده است. برخی جنگ نرم را با قدرت نرم یا عملیات روانی هم‌تراز دانسته‌اند، در حالی‌که تفاوت بسیار بین جنگ نرم و دیگر مقوله‌های مطرح وجود دارد. جنگ نرم نه قدرت نرم است نه عملیات روانی، بلکه پدیده‌ای پیچیده و بسیار فراتر از موارد یاد شده است. برای مقابله با این پدیده باید الگو و راهکارهای فراگیر و همه‌جانبه ارائه کرد؛ البته ظرفیت پرداختن به این مقوله وجود دارد. در این مقاله ضمن عرضۀ الگوی مفهومي به جنبه‌های مختلف مقابله پرداخته خواهد شد. براي ورود به اقدامات مقابله‌اي بايد به دکترین نظام مقابله با جنگ نرم و راهبردهای محوری آن پرداخته شود كه به نوعي از ضروريات تهيه و تدوين يك نظام به شمار می‌رود. همچنین اهداف و سیاست‌های حاکم بر نظام مقابله مورد بررسی قرار گرفته و مدل ِمقابله با جنگ نرم دشمن شامل محورهای اشراف بر وضعیت و فضاسازی مخاطبین و محیط، ارتباط‌گیری هوشمند، اثرگذاری سیاسی، معنوی و اعتقادی، انگیزش، عمل صالح و گسترش آن و سازماندهی هسته‌های فرهنگی ارائه شده است. همچنین محورهایی در خصوص اصول حاکم بر فرماندهان، افسران و سربازان جنگ نرم برای مقابله با جنگ نرم دشمن مبتني بر ديدگاه‌ها و تدابير رهبر معظم انقلاب اسلامي حضرت امام خامنه‌اي مورد ملاحظه قرار گرفته است.
واژگان كليدي: جنگ نرم، قدرت نرم، عمليات رواني، نظام مقابله، ارتباط‌گيري، فضاسازي، تأثيرگذاري، عمل صالح.


A Confrontation System against the Enemy’ Soft War

Hamid Hazeq Nikroo

Abstract
The Islamic Revolution's victory seriously challenged the Western liberal democracy. To avoid the likely failures, the West designed and implemented military, security and cultural threats to the Islamic world, in general, and the Islamic Revolution, in particular. Soft war is the most extensive effort made by the West against the Iranians and the Islamic Revolution. Soft war has been defined in different ways. Some scholars believe it is identical to soft power or psychological operations, while there is a significant difference between soft war and such issues. Soft war is neither soft power nor psychological operations. It is rather a complicated phenomenon which is far beyond the mentioned issues. To combat this phenomenon, we need to offer comprehensive and multi-faceted models and strategies. Offering a conceptual model, this paper deals with various aspects of combating soft war. As a preliminary step, the doctrine for soft war confrontation system and its core strategies need to be reflected upon. In this paper, the objectives and policies governing the confrontation system have been explored and the system for confronting the enemy's soft war and its various aspects have been looked into. Also, some of the principles governing the soft war commanders, officers and soldiers based on the viewpoints and policies of the Supreme Leader of the Islamic Revolution, Imam Khamenei, have been surveyed.
Key Words: soft soft, soft power, psychological operations, confrontation system, communication, creation of the desired atmosphere, influence, good deeds.

راهنمای عملی اقناع‌سازی در عملیات روانی

نویسندگان: حجت‌اله مرادی، دکتر حمیدرضا حاتمی، دکتر احمد باصری، دکترمحمدباقر حبی


چکیده
مقاله حاضر به مروری کلی در باب اقناع و نفوذ اختصاص یافته است و ضمن بررسی فرآیندهای اقناع، نمونه‌ای از موفقیت یا شکست این فرآیند را ارائه می‌کند. سپس به ارائه توصیه‌های عملی در باب تحلیل مخاطب هدف  می‌پردازد. این کار نیازمند شناسایی و پالایش ویژگی‌ها و مشخصه‌های مخاطب هدف است، برای نمونه، تضمین بالاترین سطح همگنی ممکن در میان مخاطب هدف. ارزیابی توانایی مخاطب هدف برای نشان دادن تغییر رفتاری مطلوب نیز ضروری است. بنابراین، درک نگرش‌ها، باورها و ارزش‌های مخاطب هدف نیز بخشی مهم از تحلیل مخاطب هدف به شمار می‌رود که در ادبیات عملیات روانی از آن غفلت شده است. همچنین بر مبنای وضعیت و آسیب‌پذیری‌های مخاطب هدف، تحلیلی از بهترین مسیر دستیابی به اقناع عرضه شده است. استدلال کلی عبارت است از نقش مهم مخاطبان هدف در هنگام طراحی پیام‌های اقناع‌کننده، صرف‌نظر از اینکه پردازشی عمیق یا سطحی از مخاطبان هدف صورت گرفته باشد. در پایان، به بررسی ویژگی‌های پیام‌های اقناع‌کننده پرداخته شده، و بسته به توانایی و انگیزه مخاطب هدف، به تکنیک‌های خلق پیام‌های تأثیرگذار اشاره شده است. برای طراحی مناسب پیام باید به توانایی احتمالی آن برای تأثیرگذاری بر مخاطب هدف توجه داشت.
واژگان کلیدی: عملیات روانی، اقناع‌سازی، نفوذ، نگرش.


A Practical Guide to Persuasion in Psychological Operations

Hojatollah Moradi, Dr. Hamid-Reza Hatami, Dr. Ahmad Basri, Dr. Mohammad-Baqer Hobbi  

Abstract
This paper is an overview of the issues related to persuasion and influence. Surveying persuasion process, it discusses examples of the success or failure of this process. Then, some practical recommendations related to target audience analysis are offered. This requires identification and refinement of the features and characteristics of target audience such as ensuring the highest level of possible homogeneity among target audience. Evaluation of the capacity of target audience for demonstrating the desired behavior change is also necessary. Therefore, understanding the attitudes, beliefs and values of target audience is considered an important part of target audience analysis, which has been neglected in the literature of psychological operations. Furthermore, based on the conditions and vulnerabilities of target audience, the best way to achieve persuasion has been analyzed. The general rationale is the important role target audience plays when designing persuasive messages regardless of whether a deep or shallow processing of target audience is made. Finally, the characteristics of persuasive messages are examined and, depending on capacity and motivation of target audience, the techniques for fabricating influential messages are reviewed. To design messages appropriately, one needs to consider their potential ability to influence a target audience.   
Key Words: psychological operations, persuasion, influence, attitude.

تهدیدات امنیت نرم در جمهوری اسلامی ایران

نویسندگان: نجات محمدی‌فر، مجيد نجات‌پور


چکيده
یکی از ویژگی‌های دنیای امروز نسبت به دنیای پیشین افزایش اهمیت قدرت نرم کشورها و توانایی آنان در ایجاد تغییرات ژرف، تدریجی و نامحسوس در نظام باورها، سبک زندگی، مواضع سیاسی و نگرش‌ها و ترجیحات اجتماعی مخاطبان آماج، با اعمال تهدیدات نرم است. منظور از تهدیدات نرم، طیف وسیعی از کنش‌ها و اقدامات اجتماعی، سیاسی و فرهنگی است که کشورهای برخوردار از فناوری ارتباطی برتر، از آنها برای تحمیل غیرمستقیم اراده خویش بر دیگران بهره‌برداری می‌کنند. امروزه تهديدها به سوی تهديدهاي نرم سوق پيدا كرده است. تهديدهاي نرم به دليل كم‌هزينه‌تر بودن، تأثير بر عوامل نرم‌افزارانه حوزه اقتدار ملي، به‌کار نگرفتن روش‌هاي خشونت‌آميز و... بيش از پيش مورد نظر دشمنان انقلاب اسلامي است. در این پژوهش تلاش می‌شود تا تهدیدات امنيت نرم در جمهوري اسلامي ايران به‌ویژه پس از انتخابات دوره دهم ریاست جمهوری تا امروز مورد بررسی و واکاوی دقیق قرار گیرد. پژوهش حاضر با بهره‌گیری از روش توصیفی - تحلیلی و بهره‌مندی از منابع کتابخانه‌‌ای و اینترنتی انجام شده است.
واژگان کلیدی: طبقه متوسط جديد، امنيت نرم، امريکا، جمهوري اسلامي ايران.

Soft Security Threats in the Islamic Republic of Iran

Nejat Mohammadifar, Majid Nejatpour  

Abstract
Compared with the past, today's world is marked with an increase in the importance of nations’ soft power and their ability to create profound, gradual and subtle changes in the beliefs system, lifestyles, political standing, and social attitudes and preferences of target audiences by making use of soft threats. Soft threats refer to a wide range of actions and social, political, and cultural measures which the nations having high communication technologies utilize to impose their will on others. Today's threats mainly have a soft nature. The enemies of the Islamic Revolution prefer to utilize soft threats since they are less costly, affect the soft aspects of national authority, don’t employ violent methods, and …. The present study is an attempt to carefully review and analyze the soft security threats in the Islamic Republic of Iran, particularly those related to the period between the tenth presidential elections and the present time. This research has been conducted on the basis of the descriptive-analytical method and by making use of library and Internet resources.   
Key Words: the new middle class, soft security, America, the Islamic Republic of Iran.

پدافندهای فرهنگی برای مقابله با تهاجم فرهنگی

نویسنده: سید محمدجواد قربی

چکیده
تبادل فرهنگی ملت‏ها كه در طول تاریخ در بستری طبیعی ادامه داشته است برای تازه‏ ماندن حیات فرهنگی بشر، امری ضروری است و جامعۀ انسانی را در مسیر سعادت واقعی به پیش می‏برد. اما آنچه امروزه در عرصۀ فرهنگ‌ها شاهد آن هستیم تقابل فرهنگی یا تهاجم فرهنگی است که یک فرهنگ بر سایر فرهنگ‌ها هجوم می‌برد. تجارب‌ بين‌المللي‌ نشان‌ مي‌دهد رابطه‌ يك‌ ابرفرهنگ‌ با فرهنگ‌هاي‌ ديگر بر محور قدرت‌ می‌چرخد‌ و نه‌ كنش‌ فرهنگي. اصولاً‌ در تاريخ‌ گذشته‌ و حال‌ ملت‌ها مشاهده‌ مي‌شود كه‌ در مقابله‌ فرهنگ‌ها، هر فرهنگي‌ كه‌ از چيرگي‌ و ابزارهاي‌ تواناتري‌ برخوردار باشد مايل‌ است‌ ارزش‌هاي‌ خود را در مصاف‌ با ديگران‌ به‌ كرسي‌ بنشاند. در این مسیر تهاجم فرهنگی در مقایسه با تهاجم نظامی یا اقتصادی، دارای ویژگی‏های منحصر به فردی است و دارای برنامه و ابزارهای گسترده است. در عین حال باید اذعان داشت که تهاجم فرهنگی یک تهاجم خزنده و با ماهیتی ارتجاعی است که آن را منعطف می‌سازد. این عوامل، اهمیت پدیده تهاجم فرهنگی و ضرورت تدوین و اتخاذ راهبردهایی در راستای کاربست دفاعی و پدافندی را به خوبی مشخص می‌سازد. پژوهش حاضر مترصد است تا با بهره‌گیری از روش اسنادی و اکتشافی و با هدف پژوهشی و کاربردی، پس از بررسی پدیده تهاجم فرهنگی، به سؤال‌های زیر پاسخ دهد: علت تهاجم فرهنگ‌های غربی علیه ایران چیست؟ و در این مسیر از چه ابزاری استفاده می‌شود؟ سرانجام اینکه چه راهبردها و پدافندهای فرهنگی‌ای برای این پدیده وجود دارد.
واژگان کلیدی: فرهنگ، تهاجم فرهنگی، تبادل فرهنگی، امام خمینی(ره)، پدافند فرهنگی.

Cultural Defenses against Cultural Invasion

Seyyed Mohammad Javad Qorbi

Abstract
Nations’ cultural exchange which has continued in a natural context during the history is necessary for the revival of man’s cultural life and leads human society along the course of real felicity. But what we witness in the cultural arena today is cultural conflict or cultural invasion through which a culture assaults other cultures. International experience shows that the axis of a super-culture’s relationship with other cultures is power, not cultural action. The history of the past and present nations indicates that more powerful cultures have always tried to impose their values on others. Compared with military or economic aggression, this course of cultural invasion has unique characteristics and wide applications and benefits from various tools. At the same time, it should be acknowledged that cultural invasion is a reptilian sort of invasion and has an elastic nature that makes it flexible. These factors clarify the importance of cultural invasion and call for the development and implementation of the necessary defense strategies against this phenomenon. Benefitting from documentary and exploratory methods, this study offers a survey of cultural invasion and answers the following questions: What is the cause of the West’s cultural invasion against Iran? Which tools are employed to implement it? What kind of cultural strategies and defense mechanisms can be utilized to confront it?   
Key Words: culture, cultural invasion, cultural exchange, Imam Khomeini (rah.), cultural defense.

مصادیق عملیات روانی در تاریخ رژیم پهلوی (1342 ـ1332)

نویسندگان: صباح قنبری، مهدی نوری


چكيده
بررسی موارد و مصاديق عمليات رواني همچون تبليغ، فريب، ايجاد وحشت، تکرار پیام، اهریمن‌سازی و شایعه‌پراکنی در تاريخ پهلوي(1332ـ 1342) موضوع پژوهش حاضر است. دهه زماني مورد مطالعه، سال‌هاي پس از كودتاي 28 مرداد است، از این‌رو بررسي مصاديق عمليات رواني در آن اهميت بسيار دارد. در اين زمان دولت پهلوي براي بازگرداندن اندك مشروعيت تحصیل شده، تلاش زيادي كرد. با توجه به موضوع‌محور بودن تحقيق حاضر، مسئله پژوهش توصيف مصاديق عمليات رواني در تاريخ پهلوي و تحليل آن است. نتيجۀ به دست آمده نشان مي‌دهد كه دستگاه حاكميت رژيم با به‌کارگیری فنون و شگردهاي عمليات رواني تلاش‌هاي خود را براي كسب مشروعيت، كنترل و قدرت‌ورزي بر مردم انجام داد، اما قيام 15 خرداد سال 1342 در آخرين سال دهه مورد مطالعه، نشان از ناكامي اين تلاش‌ها دارد.
واژگان کلیدی: عملیات روانی، تاریخ پهلوی، مشروعیت، کودتای 28 مرداد، قیام 15 خرداد.

Examples of Psychological Operations in the History of Pahlavi Regime
(1332 - 1342)

Sabah Qanbari, Mahdi Nouri   

Abstract
This paper reviews cases and examples of psychological operations such as propaganda, deception, creating panic, message repetition, demonization, and rumor spread in the history of Pahlavi regime (1332 - 1342). The decade under study is the period following the coup on Mordad 28th, so it is very important to investigate instances of psychological operations during this period. Pahlavi regime made a great attempt to restore the little legitimacy it had gained at this time. Given the subject-based nature of the present study, it deals with the description and analysis of the examples of psychological operations in the history of Pahlavi regime. The results show that the regime attempted to gain legitimacy and to exert control and power over people using the techniques and tricks of psychological operations, but the uprising on Khordad 15th, 1342 during the last year of the decade indicated that these efforts had failed.
Key Words: psychological operations, Pahlavi history, legitimacy, Mordad 28th coup, Khordad 15th uprising.

معرفی کتاب: قدرت نرم و انقلاب رنگی؛ انقلاب رنگی به مثابه تهدید جمهوری اسلامی ایران

نویسنده: حامد عبدوس
ناشر: تهران: دانشگاه امام صادق(ع)
سال انتشار: 1389
تعداد صفحات: 406صفحه
معرفی: دکتر حمیدرضا حاتمی
اثر حاضر سعی دارد تا ضمن امکان‌سنجی اجرایی نمودن انقلاب رنگی در جمهوری اسلامی ایران، نسبت به مطالعه منابع قدرت، شرایط معنوی و ملاحظات ساختاری نظام اسلامی در ایران به بحث و بررسی پرداخته و چگونگی مدیریت و دفع این تهدید را تبیین کند. در واقع، مهم‌ترین هدف پژوهش حاضر تحلیل و مقایسه ماهیت دو مقولة انقلاب رنگی و ماهیت جمهوری اسلامی می‌باشد که جهت انجام این کار از روش توصیفی ـ تحلیل و تطبیقی استفاده شده است.

Skip Navigation Links