آمار بازدیدکنندگان: 925396    کاربران آنلاین: 1


omn  فصلنامه

ln




فصلنامه عملیات روانی شماره 23

سال ششم، شماره 23، پاییز 1388
صاحب امتياز: معاونت فرهنگي و اجتماعی نیروی مقاومت بسیج
مدير مسئول: علی‌محمد نائینی
سردبير: حجت‌الله مرادي
دبیر تحریریه و مدير اجرايي: امیرهوشنگ طهماسبی‌پور
ويراستار: مهناز اسکندری
طراح و صفحه‌آرا: علی تیموری‌راد
حروف‌نگاری: فرشته عیوضی
چکیده انگلیسی مقالات: دکتر قدرت حاجی‌رستملو

* استفاده از مطالب اين سايت با ذکر منبع بلامانع مي‌باشد.

 

مقالات این فصلنامه :

جنگ نرم در عرصه فرهنگ

سخن سردبیر

فرهنگ را مجموعه‌ای از هنجارها، قوانین، عادات و رسوم، عقاید و باورها، ارزش‌ها و الگوهای ارتباطی و نیز امور مادی ارزشمند و معقول یک جامعه تعریف کرده‌اند که افکار، احساسات و رفتار اعضای آن اجتماع را شکل می‌دهد و یا به نوعی تحت تأثیر قرار می‌دهد. فرهنگ در حقیقت راه و رسم و شیوه زندگی است و نقش آن برای یک جامعه، به مثابه روح برای جسم آدمی است. همچنان که سلامت روحی و روانی انسان نیازمند عنایت جدی و برنامه‌ریزی و به کارگیری فعالیت و اقدامات مناسب است و هرگونه بی‌توجهی و غفلت از آن می‌تواند به حیاتِ فردی انسان اختلال وارد آورد و آن را در معرض خطر جدی قرار دهد، بی‌توجهی و عدم اهتمامِ لازم به مقوله فعالیت‌های فرهنگی نیز صدمه‌ها و لطمه‌های جبران‌ناپذیری بر حیات یک ملت وارد می‌آورد و آن را در معرضِ فرسودگی و نابودی قرار می‌دهد.

سيري در عمليات روانی در اسلام (بخش دوم)

نویسنده: حجت‌الاسلام و المسلمین مهدی طائب

چکیده
روایت مجاهدة انبیاء عظام و ائمه معصومین(ع) بیانگر این است که نبرد اصلی بین دو جبهة حق و باطل بیش از آنکه بر سازوکارهای نظامی و سخت مبتنی باشد بر عوامل و مؤلفه‌های روحی و روانی استوار بوده است؛ چه فلسفة رسالت انبیاء بر هدایت انسان و تزکیه او تا رسیدن به حد اعلای ظرفیت وجودی و تلبّس به مقام بندگی و انسان کامل بنا شده است. ملحدان و معاندان تاریخ از آن رو که می‌دانستند عرصة هماوردی با انبیاء(ع) سرزمین دل‌های مردمان و فروغ تابناک هدایت الهی است، و ناکامی خویش را پیشاپیش نتیجه محتوم آن برمی‌شمردند، همواره نزاع در میدان جنگ و پیکار سخت را پناهگاه روح ذبون خود می‌یافتند. این مقاله با مطالعه سیدآفاقی مجاهدة حضرت نوح و ابراهیم(ع) رهنمونی برای سیر انفسی در هدایت خلق بر سبیل دانش عملیات روانی را جست‌و‌جو می‌کند.
واژگان کلیدی: عملیات روانی، حضرت نوح(ع)، حضرت ابراهیم(ع)، نمرود.

 A Review of Psychological Operations in Islam (Part II)

Hojjatoleslam Mehdi Taeb

Abstract
The story of the spiritual struggles of the prophets and Imams (a.s.) indicates that the main battle between the truth and falsehood was not mainly based on military and hard mechanisms. It was rather based on mental and emotional factors and elements since the philosophy of the mission of the prophets was founded on guidance and purification of man so that he could he make the best of his existential capacity and reach the stage of perfection and servanthood. Since the infidels and obstinate foes of the prophets knew the hearts of people and the radiant divine guidance was not the field in which they could confront the prophets and they predicted their failure in this kind of confrontation, they inevitably resorted to hard combat in the battlefield. Examining the macrocosmic course of Hazarat Noah and Ibrahim’s spiritual struggles, this article seeks to offer guidance for the microcosmic course in leading people in the field of psychological operations.
Key Words: psychological operations, Prophet Noah (a.s.), Prophet Ibrahim (a.s.), Nimrod.

مقدمه‌ای بر عملیات روانی از منظر مکتب اسلام

نویسنده: دكتر محمدحسين جمشيدي

چکیده

عملیات رواني كه هدف آن بُعد روحي و رواني انسان است. و بر ابزارهاي رواني، فكري، ذهني و فرهنگي تأكيد دارد و به كمك آنها با انجام دستكاري و تغيير در ذهن و احساسات و عواطف آدمي، سعي بر تسليم او دارد، مورد تأکید عقلای جوامع و انديشمندان سیاسی و نظامي قرار دارد. ارتباط جنگ و عمليات رواني با دين  و معنويت و برخورداري آن از جواز شرعي از اموري است كه مي‌تواند براي ما در بررسي يا كاربرد اين‌گونه اقدامات حائز اهميت باشد. مهم‌تر از اين، ارتباط جنگ و عمليات رواني با مكتب‌ اسلام است كه به عنوان ديني جامع، كامل و در عين حال انساني و رهايي‌بخش به بشريت عرضه شده است. اين نوشتار به مثابه مقدمه‌اي بر مسئله جنگ رواني از ديد اسلام به ويژه با تكيه بر يكي از احاديث معروف نبی گرامی اسلام حضرت محمد(ص) در باب جنگ اختصاص دارد و هدف آن افزون بر بررسي تجويز جنگ و عمليات رواني از ديد اسلام، بيان اين مسئله است كه تهاجم گسترده و همه‌جانبه رواني دشمنان، پیامبر و قرآن را در این عرصه نیز در  موضع دفاعي قرار داده و در نتیجه به عملیات روانی به عنوان ضرورتي اجتناب‌ناپذير  مبادرت نموده‌اند. اسـلام مـعـتقد است خدعه تنها در ميدان نبرد و شرايط خاص و با اهداف متعالي و قصد رهايي يا پيدا كردن چاره براي شكست خصم صورت مي‌گيرد، لذا خدعه و فريب  به عنوان يك تمايل ناروا بايد ممنوع گردد. به علاوه در سياست و اداره امور جامعه و در برخورد با مردم و در غير ميدان جنگ خدعه نه تنها جايز نيست بلكه ناروا و ناپسند مي‌باشد و شديداً امر شده است كه هيچ‌گاه در مناسبات متعارف و معمول با هم‌نوعان، مورد استفاه قرار نگيرد. پيامبر(ص) و امام عـلى‌(ع ) و ساير معصومين، هيچ‌گاه تمسك بـه خدعه را در سياست، حكومت و زمامدارى جايز ندانسته‌اند.
واژگان کلیدی: جنگ روانی، عملیات روانی، اسلام، قرآن، پیامبر(ص)، خدعه، دفاع، سیاست.

An Introduction to Psychological Operations from the Perspective of Islam

Dr. Mohammad Jamshidi

Abstract
Psychological operations which aim at the mental and emotional aspect of man, and relies on mental, intellectual, and cultural tools and seeks to manipulate and change human mind, feelings and emotions utilizing these tools, is highlighted by intellectuals and political and military thinkers. The relationship between psychological warfare and psychological operations and religion and spirituality and their legitimacy are very important for us to consider. Above all is the relationship between psychological warfare and psychological operations and Islam which has been offered to man as a comprehensive, complete and yet saving religion. This article is an introduction to psychological operations from the viewpoint of Islam with a special emphasis on a famous hadith on war from the Prophet of Islam. Besides examining the legitimacy of psychological warfare and psychological operations from the viewpoint of Islam, it deals with the point that the massive assault of the enemies placed the Prophet in a defensive position here too and consequently he utilized psychological operations as an inevitable necessity. Islam believes deception can only be utilized in the battlefield, under certain conditions, with noble objectives and with the objective of getting rid of the enemy or defeating him. Therefore, utilization of deception and trickery on the basis of inadmissible tendencies must be prohibited. In addition, Muslims have been ordered not only to stay away from deception in politics, community affairs and in dealing with people, but they have been strongly asked not to utilize it in their ordinary relations with others. The Prophet (p.b.u.h.), Imam Ali (a.s.) and other Infallibles never resorted to deceit in politics and statesmanship.
Key Words: psychological warfare, psychological operations, Islam, the Quran, the Prophet (p.b.u.h.), deception, defense, politics.

بازخوانی عملیات روانی در پرتو تروریسم (مطالعه موردی گروهک ریگی)

نویسنده: جواد جمالی

چکیده

پدیده تروریسم به سبب ابعاد و وجوه متعدد و ناشناخته آن، همچنان یکی از دغدغه‌های عمده علمی – پژوهشی به شمار می‌رود. گاهی اوقات گروه‌ها و جریان‌های تروریستی با ابداع، تلفیق و توسعه ابزار و روش‌های عملیات تروریستی بر دامنة قدرت و تخریب آن می‌افزایند. کاربست عناصر و مؤلفه‌های عملیات روانی در بستر تروریسم یکی از زمینه‌های قدرت‌سازی تروریست‌هاست. پژوهش حاضر با به کارگیری مفهوم "تروریسم روانی" به این نکته می‌پردازد که اجرای عملیات روانی تخریبی یا تحکیمی توسط تروریست‌ها ارتباطی مستقیم با اهداف تروریستی و توسعة "ناامنی روانی" در جامعه دارد. تشریح شاخصه‌ها و عناصر تروریسم روانی و کارویژه‌های آن در راستای نیات گروه تروریستی عبدالمالک ریگی مهم‌ترین مبحث این پژوهش را تشکیل می‌دهد. گسترش ابزار و بستر‌های تحقق عملیات روانی، فرصت‌های بی‌بدیلی در اختیار چنین گروه‌های بی‌هویتی قرار داده است تا از طریق آن به هویت‌سازی، مشروعیت‌بخشی و هراس‌افکنی بپردازند.
واژگان کلیدی: تروریسم، تروریسم روانی، تبلیغات، قدرت‌سازی مجازی، ذهنیت‌سازی.

A Review of Psychological Operations in Light of Terrorism

Javad Jamali

Abstract
Terrorism, due to its various and unknown dimensions and aspects, is still believed to be one of the major concerns in the field of science and research. At times, terrorist groups and movements enhance the range of their power and destruction by inventing, integrating and developing tools and methods of terrorism. Application of psychological operations elements and components in the context of terrorism is one of the factors helping the empowerment of terrorists. Utilizing the concept of “psychological operations”, the present study delves into the point that there is a direct relationship between conduction of destructive and consolidation psychological operations by terrorists and the terrorist goals and spread of “psychological insecurity” in the community. The main focus of the study is on explaining the characteristics and elements of the psychological terrorism and its applications in line with the intentions of Abdolmalek Rigi’s terrorist group. Development of the tools and contexts of the realization of psychological operations has given unique opportunities to such baseless groups so that they can create identity for themselves, legitimize their actions and spread panic.
Key Words: terrorism, psychological terrorism, propaganda, virtual power development, mentality formation.

کارکرد فنون تبلیغات در جنگ نرم

نویسنده: حجت‌اله مرادی

چکیده

تبلیغات از جمله واژگانی است که برداشت‌های متفاوت و گاه متعارض و متضاد از آن می‌شود. در یک سوی پیوستار تبلیغات می‌توان اطلاع‌رسانی و آگاهی‌بخشی سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی را مشاهده کرد که بر صفحة جراید، مطبوعات، صفحات وب یا تصاویر تلویزیونی یا بر روی امواج رادیویی نقش می‌بندد و در سوی دیگر بزرگ‌نمایی یا کوچک‌انگاری و فریب و دگرگون‌سازی حقیقت و ارائه چهرة وارونه از واقعیت را به نظاره نشست. تبلیغات فرصتی به دست کارگزار و مجری می‌دهد که با بهره‌گیری از تکنیک‌های خاص رسانه‌ای اهداف خود را تحقق بخشد. به هر حال، تبلیغات پدیده‌ای خنثی و بریدة از رأی و نظر مجری خود نیست. چنانچه، در تاریخ معاصر جهان، بخش غالب فرهنگ سیاسی، لقتصادی و اجتماعی جوامع توسط آن رقم خورده است. تأثیرپذیری ارکان فکری و رفتاری افراد در سنین مختلف به ویژه نوجوانان و جوانان از الگوهای عرضه شده در تبلیغات مختلف، مسئله‌ای است که توجه بسیاری از ارباب دانش را به خود مشغول ساخته است. این مقاله، با مفروض شمردن کاربست فنون تبلیغات در رهیافت‌های جنگ نرم، ابعاد مختلف آن را به اجمال شناسایی و بررسی می‌کند. بی‌تردید، توجه به کارکردهای اجتماعی جنگ نرم از ضرورت‌هایی است که نیازمند پژوهش‌های بنیادی و اساسی محققان و اندیشمندان علوم اجتماعی است.
واژگان کلیدی: فنون تبلیغات، فریب، جنگ نرم.

The Function of Propaganda Techniques in Soft War

Hojjatollah Moradi

Abstract
Propaganda is among the terms which is conceived differently and at times some conflicting and opposite interpretations are offered on it. At one end of the propaganda continuum, we see the political, economic, social and cultural information it provides through newspapers, magazines, the Internet, television or radio and at the other end we observe the overstatement, understatement, deception, distortion of the truth, and alteration of the reality it brings about. Propaganda gives an opportunity to the agent to fulfill his/her goals utilizing specific media techniques. However, propaganda isn’t a phenomenon detached from the opinions and ideas of its agent, as it has formulated a major part of the political, economic and social culture in the contemporary history of the West. Malleability of the intellectual and behavioral pillars of individuals especially adolescents and young adults at different ages by the patterns provided by the propaganda is the issue which has attracted a lot of scholars. Considering the application of propaganda techniques in soft war approaches, this article examines various aspects of this issue. Undoubtedly, consideration of the social functions of soft war is among the necessities requiring fundamental research on the part of researchers and scholars of social sciences.
Key Words: propaganda techniques, deception, soft war.

تبیین منازعات قومی بر اساس تئوری‌های مداخله؛ نگاهی به تهدیدات نرم امریکا علیه جمهوری اسلامی ایران

نویسنده: مهسا ماه‌پیشانیان

چکیده

مطالعات قومی به ویژه منازعات قومی در حوزه روابط بین‌الملل مبحثی بسیار جدید است. حاکم بودن پارادایم واقع‌گرایی بر روابط بین‌الملل، توجه به این متغیر بسیار تأثیرگذار را در سطح سیاست داخلی و بین‌المللی تحت‌الشعاع قرار داده است. در واقع به طور خاص از دهه1990 بود که گروه‌های قومی به عنوان یکی از بازیگران سطح خرد در کنار انبوهی از بازیگران در حاشیه مانده (در مطالعات روابط بین‌الملل) توجه تحلیل‌گران و صاحب‌نظران روابط ‌بین‌الملل را به خود مشغول داشت. در حال حاضر، با تغییر دیدگاه دگرامنیتی امریکا از شوروی به اسلام سیاسی و در رأس آن جمهوری اسلامی ایران پس از حوادث 11 سپتامبر، استفاده تاکتیکی از قومیت‌ها بسیار اهمیت یافته است. بر این اساس امریکا تلاش دارد تا در چارچوب جنگی نرم با بهره‌برداری از مسئله قومیت‌های ایرانی به مقابله با ایران بپردازد. بر این اساس، مقالة حاضر بر این فرض مبتنی است که برخورد سخت‌افزارانه، امنیتی و سیاسی با گروه‌های قومی سبب افزایش احساس محرومیت سیاسی و اقتصادی در آنها می‌شود. این مسئله احساس رضایت، حساسیت، اعتماد و مشارکت سیاسی قومیت‌ها، توان سیاست‌سازی دولت در زمینه حفظ یکپارچگی، انسجام و هویت ملی را کاهش داده، زمینه بهره‌برداری فرصت‌طلبانة کشورهای بیگانه را فراهم می‌آورد.
واژگان کلیدی: قومیت، منازعه قومی، تهدیدات نرم، سیاسی و امنیتی شدن مسائل قومی.

Explication of Ethnic Conflicts on the Basis of Intervention Theories: A Glance at the Soft Threats of the United States of America against the Islamic Republic of Iran

Mahsa Mahpyshanyan

Abstract
Ethnic studies, especially studies on ethnic conflicts, is a very new issue in the field of international relations. Domination of the paradigm of realism over international relations has overshadowed consideration of this highly influential variable at the domestic and international policy level. In fact, it was in 1990s that ethnic groups as one of the micro-actors besides a large number of other marginalized actors caught the attention of analysts and scholars in the field of international relations. Currently, following the shift in America’s security look from the Soviet Union to political Islam led by the Islamic Republic of Iran after the September 11 events, tactical use of ethnic groups has assumed higher importance. Hence, utilizing the Iranian ethnic groups, America attempts to confront Iran within the framework of soft war. Therefore, the present article is based on the assumption that using hard, security, and political measures in dealing with ethnic groups can increase the sense of economic and political deprivation among them. This, in turn, can decrease the sense of satisfaction, sensitivity, trust and political participation among ethnic groups, and can make the government’s policies in maintaining integrity, cohesion and national identity among them less successful and this can ultimately pave the way for the foreign countries’ taking advantage of the opportunity.
Key Words: ethnicity, ethnic conflicts, soft threats, securitization of political and ethnic issues.

جنگ نرم با تأكيد بر نقش رسانه‌ها

نویسنده: عليرضا آزادي‌خواه

چکیده

مفهوم جنگ نرم که در مقابل جنگ سخت مورد استفاده واقع می‌شود دارای تعریفی واحد که مورد پذیرش همگان باشد نیست و تا حدی تلقی و برداشت افراد، جریان‌ها و دولت‌های گوناگون از جنگ نرم متفاوت است. کشور ما به دلیل برخورداری از فرهنگ و تمدن کهن ایرانی‌ـ اسلامی، اصالت نژادی، وسعت سرزمینی، کمیت و کیفیت جمعیت، اقتدار سیاسی و نفوذ منطقه‌ای و بین‌المللی، التزام به نظریة ولایت فقیه الگویی مترقی و متعالی برای کشورهاي اسلامی و عاملی مهم در بیداری و خیزش ملت‌های اسلامی منطقه است. بنابراین غرب و در رأس آنها امریکا کانون حملات نرم و براندازنة خود را متوجة ایران اسلامی کرده‌اند و در کنار تحمیل هشت سال جنگ، کودتاهای گوناگون، حمایت از گروه‌های ضد‌انقلابی و اغتشاش در کشور، از انواع روش‌های جنگ نرم در حوزه‌های گوناگون از جمله سینما، تئاتر، رمان و ادبیات داستانی‌، شعر، رسانه‌های دیجیتالی، عرفان‌های دروغین بهره برده‌اند.
واژگان کلیدی: جنگ، جنگ نرم، جنگ رسانه‌ای.

Soft War with Emphasis on the Role of the Media

Alireza Azadikhah

Abstract
The concept of soft war which is used in contrast with hard war doesn’t have a unanimously-agreed-upon definition and different individuals, groups and governments have different conceptions about it. The Islamic Republic of Iran is a progressive and sublime model and an influential factor in awakening and rising of the Islamic nations of the region since it enjoys an ancient Iranian-Islamic culture and civilization, originality of race, width of territory, quantity and quality of population, political authority, regional and international influence, and obligation to the rulership of the jurisprudent. Hence, the West led by America has directed the focus of its soft and overthrowing attacks toward the Islamic Republic of Iran and besides imposing eight years of war, various coups, and supporting anti-revolutionary groups and insurgency in the country, they have utilized soft war techniques and instruments in various areas including film, theater, novels and literary fiction, poetry, digital media, and false gnosticisms. Giving an overview of the concepts of media warfare and soft war, this article delves into the soft approach of America and the West against the Islamic Republic of Iran.
Key Words: war, soft war, media warfare.

ارزیابی تأثیر رسانه‌ها بر ماهیت انسان ایرانی

نویسنده: احسان‌اله نیک‌آیین

چکیده

با بروز بحران‌های پس از انتخابات اخیر در کشور، ناگهان مداخله رسانه‌ای خارجی‌ها وارد فاز عملیاتی تازه‌ای گردید که تا این زمان نه دست‌اندرکاران نظام جمهوری اسلامی ایران و نه دشمن آن را تجربه نکرده بودند. با توجه به این که اکثر مطالعات صورت گرفته بر روی عملکرد و تحلیل رفتار دشمن متمرکز شده است که البته کاری صواب است، این مقاله به دنبال این است تا با ارائه تصویری از ماهیت انسان ایرانی نحوه تأثیرگذاری رسانه بر ایرانیان را نشان دهد و سپس پیشنهادهایی برای کاهش تأثیرگذاری رسانه‌های خارجی بر ایرانیان را پیشنهاد کند. برای نیل به این هدف با تکیه بر مطالعات بومی صورت گرفته ابتدا مدلی برای ماهیت انسان ایرانی ارائه می‌گردد. سپس بهترین راه تأثیرگذاری بر این انسان پیشنهاد می‌شود و سپس راه‌هایی برای مقابله با این تأثیرگذاری با تکیه بر مطالعات دیپلماسی عمومی پیشنهاد می‌شود. انسان ایرانی تحت تعالیم الهی، انسانی چند بُعدی است و در او ودیعه‌های خداوند، خلاقیت و عقلانیت، به دلیل عدم دستکاری توسط بشر در جای خود مانده و مورد استفاده قرار می‌گیرند. سیاست‌گذاران حوزه‌های رسانه‌ای نیز باید با تحلیل عملکرد دشمن از ایجاد اعوجاج در این تعادل جلوگیری کنند. شاید مهم‌ترین روش مقابله با رسانه‌های خارجی این نکته مهم باشد. چرا که رسانه‌های خارجی با ایجاد التهاب و هیجانات کاذب تلاش می‌کنند تا در یک مرحله به بحران دامن بزنند و پس از کاهش التهاب‌ها با عقلانیت ابزاری خود بیش از اندازه نظام را برای پاسخ‌گویی به انتظارات عمومی ناتوان جلوه دهند. راه مقابله با این ترفندها از ایجاد مدلی برای تأثیرگذاری بر انسان ایرانی می‌گذرد که ما در تلاش برای تبیین آن هستیم.
واژگان کلیدی: ماهیت انسان، رسانه، دیپلماسی عمومی.

An Evaluation of the Impact of the Media on the Nature of the Iranian Human

Ehsanollah Nykayeen

Abstract
Following the occurrence of the crises after the recent elections in the country, the media intervention of the foreigners suddenly entered a new operational phase which had been experienced neither by the authorities of the Islamic Republic of Iran nor by the enemy. Considering the fact that most of the accomplished studies have rightly focused on the analysis of the performance and behavior of the enemy, this article, presenting an image of the Iranian human nature, seeks to prove how Iranians are affected by the media and then some suggestions are offered which may help reduce the impact of foreign media on Iranians. To fulfill this goal, relying on the conducted indigenous studies, first, a model for the nature of the Iranian human is offered. Then, the best way to influence this human is suggested and then, relying on the public diplomacy-based studies, the ways to neutralize this influence are recommended. Influenced by Divine teachings, the Iranian human is a multi-dimensional human who still enjoys and utilizes God-given blessings, creativity and rationality due to the fact that they have not been manipulated in him. The media policy makers should analyze the performance of the enemy and try not to disturb this balance. Perhaps this is the most significant way for confronting foreign media, since the foreign media attempt to exacerbate agitation and false excitement and then when these emotions subside, they employ their instrumental rationality to show that the political system of the country is unable to satisfy the general expectations of people. Thus, the best way for confronting these ploys is to develop a model showing how the Iranian human is influenced and that is what the present study aims at.
Key Words: human nature, media, public diplomacy.

گزارش نشست پیرامون دیپلماسی عمومی و خاورمیانه؛ رهیافت‌های جنگ نرم

گزارشگر: شانتی کالاثی/ فرزاد رستمی

اشاره


دیپلماسی عمومی که به دنبال پایان جنگ سرد اهمیت خود را از دست داده بود، بار دیگر به مسئله‌ای بسیار پراهمیت برای سیاست‌مداران، محققان و مسئولان امریکایی تبدیل شده است. به ویژه پس از حملات 11 سپتامبر 2001، دیپلماسی عمومی امریکا به ناچار به یکی از ابزارهای اصلی در دستگاه سیاست خارجی این کشور ارتقا یافت. با وجود این، علیرغم اینکه منابع و توجهات امریکا در جهت تقویت استراتژی دیپلماسی عمومی آن بسیج شده‌اند، اما اجماع اندکی در خصوص مسائل اصلی، راه‌حل‌های مؤثر و کارآمد و شاخصه‌ها و معیارهای سیاست‌های صحیح وجود دارد. در گزارشی که در سپتامبر 2005 توسط مرکز تحقیقاتی کنگره امریکا در خصوص دیپلماسی عمومی تهیه شد 29 مقاله که در این موضوع نگارش یافته‌ بود مورد بررسی قرار گرفت و پیشنهادات و توصیه‌ها و همچنین دیدگاه‌های رایجی که دربارة این مسئله وجود داشت گردآوری شد. این پیشنهادات و توصیه‌های رایج شامل مواردی نظیر نیاز به تنظیم یک استراتژی کلان، سازماندهی دوبارة دیپلماسی عمومی در کاخ سفید و یا وزارت امور خارجه این کشور، افزایش نقش سفارتخانه‌ها و همکاری‌های بین‌سازمانی، بهبود منابع مالی و انسانی، همچنین آموزش‌های تخصصی و افزایش نظارت‌ها بود.این مسائل و مسائل دیگری از این دست در میزگردی که دربارة دیپلماسی عمومی و خاورمیانه در 13 و 14 آگوست 2005 در مؤسسه آسپن  در شهر آسپن واقع در ایالت کلورادو برگزار شد مورد بحث و بررسی قرار گرفتند. این میزگرد که در آن افرادی برجسته از حوزه‌های تجارت، حکومت، رسانه، دانشگاه و سازمان‌های غیردولتی  حضور داشتند در پی مشخص نمودن اهداف، استراتژی‌ها و گام‌های عملی بود که امریکا باید در جهت دیپلماسی عمومی در خاورمیانه بردارد. در پایان جلسه گروه شرکت‌کننده چندین پیشنهاد و همچنین رویکرد جدید در خصوص دیپلماسی عمومی امریکا در این منطقه ارائه کردند. فصلنامة عملیات روانی امیدوار است بررسی پیشنهادات و توصیه‌های عرضه شده در این نشست، مورد توجه، مداقه و تأمل کارشناسان عملیات روانی و مقابله با تهدیدات نرم دشمن در حوزه‌های نظامی و غیر نظامی جمهوری اسلامی ایران قرار گیرد.

A Report about the Forum on Public Diplomacy and the Middle East: Soft War Approaches

Reporter: Chanti Kalosi / Farzad Rostami

Abstract
Public diplomacy which had lost its importance following the Cold War has become a very important issue for the American politicians, scholars and officials again. Especially after the attacks of September 11, 2001, public diplomacy inevitably became one of the tools in the American foreign policy system. However, although America has mobilized its sources and attempts to promote public diplomacy strategy, there is a slight consensus regarding the major issues, effective and efficient solutions, characteristics and criteria of correct policies. In September 2005, the Congressional Research Center prepared a report on public diplomacy in which 29 relevant articles had been analyzed and some suggestions and recommendations as well as some common perspectives on this issue had been collected. These common suggestions and recommendations included cases such as development of a macro strategy, reorganization of public diplomacy in the White House or Department of State, enhancing the role of embassies and inter-organizational cooperations, as well as specialized training and boosting supervision.
These issues and some other similar ones were dealt with in a round-table forum on public diplomacy and the Middle East which was held at the Aspen Institute in Aspen, Colorado, in August 13–14, 2005. This forum attended by specialists involved in business, government, media, universities and NGOs, aimed at specifying the objectives, strategies and practical steps that America should take in with line public diplomacy in the Middle East. The participants offered a number of suggestions and new approaches regarding the US public diplomacy in the region at the end of this meeting. The Psychological Operations Quarterly hopes the review of the proposals and recommendations presented in this meeting will interest the experts of psychological operations and soft threat confrontation in the Islamic Republic of Iran in both military and nonmilitary areas.

معرفی کتاب: در جنگ با استعاره: رسانه، تبلیغات و نژادگرایی در جنگ علیه ترور

سید احمد فاطمی‌نژاد

این کتاب کمکی ارزشمند به فهم رو به رشد انسان از شیوه‌هایی است که با آن دربارة جنگ، نسل‌کشی و سایر جرائم علیه بشریت سخن گفته می‌شود. این کتاب باعث می‌شود تا سؤال کنیم اگر به جای رفتار غیرانسانی و شیطانی به رفتار واقع‌گرایانه در دشمنی‌ها و منازعاتمان تشویق شویم چه اتفاقی ممکن است رخ دهد.

Skip Navigation Links