آمار بازدیدکنندگان: 909717    کاربران آنلاین: 1


omn  فصلنامه

ln




فصلنامه عملیات روانی شماره 34

سال نهم، شماره ۳۴، پاییز ۱۳۹۱
صاحب امتياز: معاونت فرهنگي و اجتماعی سازمان بسیج مستضعفین
مدير مسئول: دکتر علی‌محمد نائینی
سردبير: دکتر حجت‌الله مرادي
دبیر تحریریه و مدير اجرايي: امیرهوشنگ طهماسبی‌پور
ويراستار محتوایی: دکتر حمیدرضا حاتمی
طراح و صفحه‌آرا: علی تیموری‌راد
چکیده انگلیسی مقالات: دکتر قدرت حاجی‌رستملو

* استفاده از مطالب اين سايت با ذکر منبع بلامانع مي‌باشد.

مقالات این فصلنامه :

سخن سردبیر: صمیمیت عامل نفوذناپذیری در برابر شایعه

دکتر حجت‌اله مرادی

 در آیات متعدد، برقراری روابط صمیمانه و برادرانه بین نیروهای مسلح جهادیِ مؤمنان و مسلمانان مطرح و بر ترک مخاصمه و نزاع، اختلاف و... تأکید شده است، زیرا باعث سستی و عدم اثربخشی تدابیر و اقدامات آنان می‌شود. بنابراین چنین استنباط می‌شود که در مجموع، آیاتی از این دست شاخصی را معرفی می‌کنند که وجود آن در جامعه و در بین نیروی مسلح از سویی عامل افزایش روحیه و از سوی دیگر نشان‌دهنده روحیه بالا و قوی یگان است.

ابزارهای تبلیغات تلویزیون های ماهواره ای علیه جمهوری اسلامی ایران

نویسنده: دکتر حجت‌اله مرادی

 ابزارهای تبلیغ را آموزش‌های سنجیده و عملکردی و راه‌های تعامل و تأثیرگذاری بر مردم نامیده‌اند. تلویزیون از مهم‌ترین ابزارهای تبلیغات است، به‌ویژه در ایام انتخابات تلویزیون نقشی بسیار مهم در ارائه طرح‌ها و شفاف‌سازی دیدگاه‌های نامزدهای انتخاباتی ایفا می‌کند. پژوهش حاضر در مطالعه موردی خود تجزیه و تحلیل بر مبنای شباهت‌ها و تفاوت‌های تبلیغات سیاسی تلویزیونی ماهواره ای ضدانقلاب و میزان بهره گیری از روش ها و فنون مختلف تبلیغات تلویزیونی را با تأکید بر بهره‌گیری از ابزارهای تبلیغات مورد توجه قرار داده است. پژوهش با التزام به تحلیل و بررسی تطبیقی از جمله تحلیل محتوا به بررسی نحوة تبلیغات تلویزیونی تعدادی از شبکه های ماهواره ای ضدانقلاب در انتخابات مختلف جمهوری اسلامی ایران می‌پردازد.
واژگان کلیدی: تلویزیون، تبلیغات، ابزارهای تبلیغ، انتخابات، جمهوری اسلامی ایران.

Satellite TV Propaganda Tools against the Islamic Republic of Iran

Dr. Hojatollah Moradi

Abstract
Propaganda tools have been called deliberate and functional instruction and interaction and influence mechanisms. Television is among the most important propaganda tools and plays an important role in introducing the plans of the candidates and clarifying their views during election days. As a case study, the present research work examines the similarities and differences of satellite TV political propaganda and exploitation of various TV propaganda techniques. Using comparative analysis and content analysis, the propaganda mechanisms of a number of satellite networks in various elections of the Islamic Republic of Iran have been studied.
Key Words: television, propaganda, propaganda tools, elections, the Islamic Republic of Iran.

راهکارهای تأمین امنیت نرم در جمهوری اسلامی ایران با تأکید بر نقش سازمان بسیج مستضفین

نویسنده: سیدمحمدجواد قربی

تأمین امنیت و پایدارسازی آن یکی از دغدغه‌های همیشگی دولت‌ها و بازیگران سیاسی در محیط بین‌المللی و حتی سطح ملی است. تحول تهدیدات علیه کشورها و گذار از سخت‌افزار‌گرایی به‌سوی تهدیدات فرهنگی، سیاسی و اقتصادی که از آن با عناوینی مختلف چون تهدید نرم، جنگ نرم، تهاجم فرهنگی، ناتوی فرهنگی و غیره یاد می‌شود، زمینه را برای شکل‌گیری امنیت نرم‌افزاری فراهم ساخته است. به‌عبارتی دیگر، از آنجا که ماهیت تهدیدات علیه جمهوری ‌اسلامی در دهه‌های اخیر بیشتر جنبه نرم‌افزارانه و فرهنگی به خود گرفته است؛ از این‌رو، شکل‌گیری امنیت نرم و تأمین آن برای جمهوری ‌اسلامی ایران حائز اهمیت است و مجموعه فرهنگ‌ها و ارزش‌های حاکم بر جامعه ایرانی که هر کدام تولیدکننده قدرت نرم برای ایران هستند زمینه را برای بازتولید امنیت نرم برای ایران آماده کرده است. پژوهش حاضر با روش اسنادی و تحلیلی، پس از شناسایی و توضیحاتی در باب امنیت نرم، مترصد پاسخ‌دهی به این سؤال اساسی است که نیروی مقاومت بسیج از چه طریق و راه‌هایی می‌تواند امنیت نرم‌افزارانه جمهوری اسلامی ایران را تثبیت نماید یا آن را تحقق بخشد؟
واژگان کلیدی: امنیت، امنیت نرم‌افزارانه، جمهوری اسلامی ایران، راهکارهای تثبیت‌کننده.

Approaches to Soft Security Provision in the Islamic Republic of Iran
With an Emphasis on the Role of Basij Resistance Force

Seyyed Mohammad Javad Qorby

Abstract
Provision of security and stabilizing it is one of the constant concerns of governments and political actors in the international arena and even at national level. The changing nature of threats against nations and transition from hard threats to cultural, political, and economic threats, which are varyingly entitled ‘soft war’, ‘cultural invasion’, ‘cultural NATO’, etc., have paved the way for the inception of software security. Since the threats against the Islamic Republic of Iran during the last few decades have had mainly soft and cultural nature, formation of soft security and its provision is of great significance for the Islamic Republic of Iran and the set of Iranian cultures and values as soft power generators lay the ground for the regeneration of soft security. Using documentary analysis and introducing the concept of soft security, the present study seeks to answer this question: Which mechanisms can the Basij Resistance Force utilize to realize the software security for the Islamic Republic of Iran and stabilize it?
Key Words: security, software security, the Islamic Republic of Iran, stabilizing solutions.

تبلیغات در جنگ اول و دوم جهانی و جنگ ویتنام

نویسنده: فرج‌الله اردیزی


این مقاله بهره‌گیری از تبلیغات را طی سال‌های ۱۹۱۴ تا ۱۹۶۸ در جنگ اول و دوم جهانی و در جنگ ویتنام بررسی می‌کند. در جنگ اول جهانی برای نخستین‌بار سازمان‌هایی با هدف تبلیغات و عملیات روانی شکل گرفتند. این سازمان‌ها در تبلیغات از ابزار مختلف و فنون پیچیدة روان‌شناسی بهره بردند که در این مقاله تشریح خواهد شد. بهره‌گیری از تبلیغات به‌طور معمول ویژگی رژیم‌های فاشیستی به شمار می‌رود، لیکن این کشورهای به اصطلاح دمکراتیک بودند که اولین‌بار از تبلیغات برای کسب حمایت عمومی بهره بردند و همچنان که نشان داده خواهد شد، این کشورها در به‌کارگیری تبلیغات مهارت بیشتری از رژیم های توتالیتر داشتند. بنابراین در بخش پایانی مقاله تفاوت‌های تبلیغات در نظام‌های سیاسی دمکراتیک و توتالیتر مورد بررسی قرار خواهد گرفت.
واژگان کلیدی: تبلیغات، عملیات روانی، جنگ‌های اول و دوم جهانی، جنگ ویتنام.

Propaganda in World Wars I and II and the Vietnam War

Farajollah Ardizy

Abstract
This article reviews utilization of propaganda during the years 1914 to 1968 in World Wars I and II and the Vietnam War. For the first time in World War I, some organizations were established to pursue propaganda and psychological operations. These organizations made use of various psychological techniques in their propaganda operations which will be explicated in this article. Utilization of propaganda is generally considered to be the attribute of fascist regimes. However, it was the democratic nations who, for the first time, made use of propaganda to win public support. As it is delineated here, these nations had greater skills than totalitarian countries in exploiting propaganda. Hence, the differences of propaganda schemes between democratic and totalitarian political systems will be examined at the end of the article.
Key Words: propaganda, psychological operations, World Wars I and II, the Vietnam War.

جنگ های مدرن و راهبردهای قدیمی: از تبلیغات تا عملیات روانی

نویسندگان: دکتر حجت‌اله مرادی، سید یوسف مولایی

این مقاله به موضوع تبلیغات و عملیات روانی می‌پردازد. نوشتار حاضر از دو بخش تشکیل شده است. نکتۀ آغازین نوشتار عبارت است از اینکه مفهوم و راهبرد‌های جنگ پس از جنگ سرد تغییر یافته است. در چارچوب مفهوم جنگ‌های مدرن، بازنماییِ جنگ در رسانه‌ها از اهمیت بیشتری برای طرفین جنگ برخوردار است و در نتیجه آنها زمان و منابع بیشتری را به کنترل و مدیریت تبلیغات جنگ اختصاص می‌دهند. این امر بر شیوه‌های تبلیغات نیز اثر گذاشته است. با این حال، اهداف راهبردیِ تبلیغات همچنین راهبرد‌های تبلیغاتی چندان تغییر نکرده‌اند؛ بنابراین، تحلیل ‌هارولد دی لاسول از اهداف راهبردی تبلیغات و راهبردهای تبلیغاتی در دوران جنگ اول جهانی در بخش نخست مقاله به طور گذرا ارائه شده است. استدلال نویسنده این است که اگرچه کتاب لاسول هفتاد و پنج سال پیش نوشته شده است اما تحلیل او امروزه نیز معتبر و قابل بهره‌برداری است. در حالی که اهداف و راهبرد‌های تبلیغات یکسان باقی مانده‌اند، شیوه‌های تبلیغات پیچیده‌تر شده‌اند و به لحاظ واژه‌شناسی نیز اصطلاح عملیات روانی جای اصطلاح تبلیغات در ادبیات سیاسی و نظامی را گرفته است. بنابراین، با رجوع به تعاریف نظامی برخی مفاهیم مرتبط با تبلیغات بررسی می‌شوند. چگونگی استفادۀ امریکا یا ناتو از تبلیغات و عملیات روانی در سه جنگ (جنگ خلیج فارس، کوزوو و اشغال افغانستان) در فضای پس از جنگ سرد در بخش دوم مقاله بررسی شده است. همچنین امکان بهره‌برداری از راهبردهای تبلیغاتی لاسول برای درک اقدامات امریکا و ناتو مورد توجه قرار گرفته است. سرانجام نیز ملاحظاتی در باب ویژگی‌های جنگ‌های مدرن در جنگ اشغال افغانستان ارائه شده است.
واژگان کلیدی: تبلیغات، سانسور، عملیات روانی، جنگ‌ مدرن، جنگ خلیج فارس.

Modern Wars and Old Strategies: From Propaganda to Psychological Operations

Dr. Hojatollah Moradi, seyed Yusuph Molaee  

Abstract
The present article deals with propaganda and psychological operations. It consists of two parts. The first part delineates that following the Cold War, the concept and strategies of war changed. Within the framework of modern warfare concept, representation of war through media has become more important for both sides of the conflict and consequently they allocate more resources to control and manage war propaganda. This has influenced propaganda techniques too. However, the strategic goals of propaganda as well as propaganda strategies have not undergone much changed. Hence, Harold D. Laswell’s analysis on the strategic goals of propaganda and propaganda strategies during World War I is briefly reviewed the first part of the article. It is argued that although Laswell’s book was written seventy-five years ago, his analysis is still valid and operational. The goals and strategies of propaganda have remained the same but propaganda techniques have got more complicated and, from a terminological standpoint, the term ‘psychological operations’ has replaced the term ‘propaganda’ in political and military literature. Thus, referring to the military definitions, some concepts associated with propaganda are reviewed. How America or NATO utilized propaganda and psychological operations in the three wars (Persian Gulf War, Kosovo War and Invasion of Afghanistan) during the post-Cold War period is what the second part of the paper examines. The possibility of utilizing Laswell’s propaganda strategies to understand America and NATO's measures is also considered. Finally, some attributes of modern warfare related to the war which led to invasion of Afghanistan is discussed.
Key Words: propaganda, censorship, psychological operations, modern warfare, the Persian Gulf War.

مبانی و ویژگی های کاربردی قدرت نرم در سیاست خارجی

نویسندگان: دکتر عباس خلجی، الهام حسین

یکی از وجوه ممیزه جهان امروز از دنیای پیشین "فزون‌اهمیتی" قدرت نرم کشورها و توانایی آنان در ایجاد تغییرات تدریجی و نامحسوس و البته ژرف در نظام باورها، سبک زندگی و مواضع سیاسی و نگرش‌ها و ترجیحات اجتماعی مخاطبان، با اعمال قدرت نرم است. این تمایز به‌گونه¬ای است که این‌گونه می‌توان پنداشت، اغوا، جذب و کشش همواره بیشتر از زور و قوه قهریه به کار می‌آید و کسب وجهه و اعتبار بین‌المللی و نفوذ در افکار عمومی جهانیان دستیابی به قدرت نرم به موازات و حتی فراتر از کسب همین نتیجه در سطح ملی از جمله اهداف مهم کشورهاست و این مهم به تناسب موقعیت و جایگاه و امکانات و فرصت‌های هر کشور در عرصه بین‌المللی به شیوه‌های مختلف و از مجاری و کانال‌های متعدد، تعقیب می‌شود. در این مقاله تلاش خواهد شد به بیان تعریف قدرت نرم و اینکه این قدرت از چه منابع و چه مسیری به دست می‌آید و یک کشور صاحب قدرت نرم چگونه به کشور ضعیف نفوذ و بر آن مسلط می‌شود پرداخته است.
واژگان کلیدی: قدرت، قدرت نرم، قدرت سخت، سیاست خارجی.

Fundamentals and Practical Features of Soft Power in Foreign Policy

Dr. Abbas Khalaji, Elham Hussein

Abstract
One of the distinctive features of today's world is the increasing significance of nations’ soft power and their ability to bring about gradual, subtle and profound changes in belief systems, lifestyles, political views, and social attitudes and preferences of their target groups using soft power. This distinction is such that it can be assumed enticement and attraction are more influential than force and coercion. Gaining international reputation and credibility and attracting the public opinion of the world population and achieving soft power along with accomplishing these objectives at national level are among the aims of world nations. This strategy is followed in different ways by different nations and its rate of success depends on each nation’s standing, resources and opportunities in the international arena. The present article offers a definition for soft power, delineates the sources from which this kind of power can be obtained and explains how a nation having soft power can influence a weaker nation and dominate it.   
Key Words: power, soft power, hard power, foreign policy.

بررسی قدرت نرم جمهوری اسلامی ایران و امریکا در غرب آسیا(خاورمیانه)

نویسنده: مصطفی محمدی

هدف مقاله حاضر بررسی تطبیقی قدرت نرم جمهوری اسلامی ایران و امریکا و مقایسه آن در ابعاد مختلف در منطقه غرب آسیا است. در این راستا چارچوب نظری قدرت نرم که از سوی "جوزف نای" مطرح شده است به عنوان چارچوب مفهومیِ مناسب و جامع برای بررسی قدرت نرم جمهوری اسلامی ایران و امریکا، ابزارها و محدودیت‌های قدرت نرم دو کشور در منطقه مورد بهره‌برداری قرار می‌گیرد. قدرت‌های جهانی و منطقه‌ای همواره برای تداوم و افزایش نفوذ خویش، سعی کرده‌اند مدیریت تحولات نظام جهانی و منطقه‌ای را کنترل کنند. غرب آسیا به مثابه منطقه‌ای ژئوپلیتیک و ژئواستراتژیک اهمیتی ویژه در معادلات نظام جهانی دارد و تحولات آن توجه قدرت‌های بزرگ، از جمله امریکا را به خود معطوف داشته است؛ از این‌رو، امریکا به عنوان دولتی سلطه‌جو و جمهوری اسلامی ایران در مقام حکومتی ضدهژمون می‌کوشند تحولات این منطقه راهبردی را با بهره‌گیری از ظرفیت‌های قدرت نرم خویش کنترل و مدیریت کنند. بر این اساس، مقاله حاضر مفهوم، ویژگی‌ها و منابع قدرت نرم را به طور عام و قدرت نرم جمهوری اسلامی ایران و امریکا را به طور خاص مورد بررسی و ارزیابی قرار می‌دهد. پیروی از نگرش و روشی تطبیقی در مطالعة قدرت نرم ایران و امریکا، کمک شایانی به شناخت دقیق نقش و جایگاه قدرت نرم جمهوری اسلامی ایران در سطح منطقه غرب آسیا خواهد داشت.
واژگان کلیدی: قدرت نرم، جمهوری اسلامی ایران، امریکا، غرب آسیا(خاورمیانه)، تهدیدات نرم.

A Review of the Soft Power of the Islamic Republic of Iran and America in the Western Asia (Middle East)

Mostafa Mohammady

Abstract
The present article is aimed at a comparative study of the soft power of the Islamic Republic of Iran and America and a comparison of its different aspects in the Western Asia. In line with this, the theoretical framework of soft power, offered by Josef Nye, served as a suitable and comprehensive conceptual framework for the analysis of the soft power of the Islamic Republic of Iran and America and the tools and constraints of the soft power of the two countries in the region. To sustain and increase their influence, the world and regional powers have constantly tried to manage the changes in global and regional systems. The Western Asia, as a region with geopolitic and geostrategic importance, is of great significance in the dealings of the global system and its changes draw the attention of great powers including the USA. Hence, the US as a hegemonic state and the Islamic Republic of Iran as an anti-hegemonic government attempt to control and manage the changes in this strategic region using their soft power potentials. In view of this issue, the present article examines and evaluates the attributes and sources of soft power in general and the soft power of the Islamic Republic of Iran and America in particular. Following a comparative view and methodology in studying the soft power of Iran and America will make a substantial contribution toward a detailed understanding of the role and standing of the soft power of the Islamic Republic of Iran in the Western Asia.
Key Words: soft power, the Islamic Republic of Iran, America, the Western Asia (Middle East), soft threats.

جنگ نرم و دیپلماسی عمومی با تأکید بر ارتباطات آموزشی- فرهنگی

نویسنده: فاطمه مرسلی

دیپلماسی عمومی به جهت تحول در ساختار قدرت جهان و جابه‌جایی منابع قدرت از سخت به نرم از یک سو، و افزایش نقش افکار عمومی در مناسبات بین‌المللی، تأثیرگذاری فرهنگ بر روابط بین‌الملل و تأثیرگذاری مردم در تعیین سیاست‌های داخلی و خارجی از سوی دیگر جایگاه بسیار ممتازی را در راهبردهای سیاسی- امنیتی کشورها پیدا کرده است. در این تاکتیک که از روش اقناع و نه تهدید بهره گرفته می‌شود، عموم مردم و نخبگان جامعه هدف مخاطب قرار می‌گیرند. بخشی از دیپلماسی عمومی در جنگ نرم از طریق ارتباطات آموزشی- فرهنگی و با هدف یارگیری، نخبه‌پروری و سرانجام ایجاد و استقرار شبکه‌ای کاملاً وابسته در کشور هدف پیگیری می‌شود. بی‌تردید سردمداران فرهنگ غرب پس از آنکه حضور مستقیم و بی‌واسطه خویش را در سایر کشورها به منظور گسترش نفوذ و سلطه سیاسی، اجتماعی و فرهنگی ممکن ندیدند، سعی کردند نمایندگانی از بین خود ملت‌ها برگزینند و مسئولیت فراهم آوردن زمینه سلطه‌پذیری را به غرب‌گرایان و وابستگان فکری خود واگذار کنند. آنان به‌طورمعمول پس از مسافرت به غرب، تحصیل و حشر و نشر در آن دیار، مقهور پیشرفت و فناوری برتر غرب شده و پس از بازگشت به کشور خویش به بلندگوی فرهنگ بیگانه تبدیل می‌شوند. با توجه به اهميت روزافزون موضوع، در این مقاله برآنیم تا به ارتباطات آموزشی- فرهنگی ذیل تاکتیک دیپلماسی عمومی پرداخته و با ارائه مستندات متعدد و متنوع آن را مورد واکاوی و تجزیه و تحلیل قرار دهیم.
واژگان کلیدی: جنگ نرم، دیپلماسی عمومی، ارتباطات آموزشی، نخبه‌پروری، وابسته‌سازی، شبکه‌سازی.

Soft War and Public Diplomacy With an Emphasis on Educational-Cultural Communications

Fatemeh Morsali

Abstract
Public diplomacy has found a prominent standing in the political-security strategies of nations due to the change in the power structure of the world and substitution of power sources from hard to soft, on the one hand, and the enhancement of the role of public opinion in international dealings, the influence of culture over international relations and people’s influence on determining national and international policies, on the other. This tactic which rests upon persuasion, not threat, addresses the general public, not the elite of society. Part of the public diplomacy measures in soft war are followed through educational-cultural communications and with the aim of teammate selection, elite-development and, finally, establishment of an entirely dependent network in the target country. Undoubtedly, after the decision-makers of the Western culture found out their direct presence in other countries for extending their influence and political, social and cultural dominance impossible, they made an effort to choose agents from among the nations and put them in charge of paving the way for the Western dominance. Following a trip to the West and living there for some time, they are usually influenced by the advancement and the superior technology of the West and they begin to promote the Western culture after returning to their country. Given the increasing importance of this issue, in this article, we attempt to probe into educational-cultural communications included in public diplomacy and analyze it making use of various documents.
Key Words: soft war, public diplomacy, educational communications, elite-development, making dependent, networking.

کنترل ذهن با فناوری صدای خاموش خیال یا واقعیت؟

نویسنده: سیدحسین محمدی نجم

در میان مباحث عملیات روانی گاه به واژه‌ها و مفاهیمی برمی‌خوریم که یافتن منابع با ارزش در بارة آنها عمدتاً مشمول طبقه‌بندی بوده و دسترسی به آنها اغلب دشوار است؛ خاصه مطالبی که کارکرد صرف امنیتی و نظامی دارند بیش از همه، مورد سانسور سازمان‌های دولتی امریکا قرار دارند. مفاهیمی مانند کنترل ذهن  و فناوری صداهای خاموش  چنین‌اند. در پس هر یک از این مفاهیم، بیش از نیم قرن تحقیق و مطالعة محرمانه نهفته است، صدها و بلکه هزاران تجربه آزمایشگاهی و واقعی از اینگونه موارد را باید در پیشینة به‌نسبت طولانی آنها سراغ بگیریم. مختصر اطلاعاتی که در مورد کاربست واقعی این مفاهیم عایدمان می‌شود، پرسش‌های بسیاری را به ذهن متبادر می‌سازد که در واقع این نوشتار فتح بابی است برای تحقیقات بیشتر و گسترده‌تر: آیا افزون بر آنچه به عنوان رویکرد متعارف در سطح راهبردی - و با بهره‌گیری از ابزارهای مختلف رسانه‌ای و تبلیغاتی- جریان دارد، یک رویکرد نامتعارف نیز در سطح عملیاتی – و حتی تاکتیکی- برای کنترل رفتار و نفوذ در افکار جمعیت هدف به کار گرفته می‌شود؟ مقاله حاضر این موضوع قدیمی و کمتر شناخته شده را مورد بحث و بررسی قرار داده است.
واژگان کلیدی: عملیات روانی، کنترل ذهن، فناوری صدای خاموش.

Mind Control with Silent Sound Technology A Dream or Reality?

Seyyed Hussein Mohammadi-Najm

Abstract
Among psyop concepts, there are some terms and notions for which one cannot easily find any reliable sources since they are mainly classified. Those sources with merely security and military applications are more strictly censored by the US state organizations. ‘Mind control’ and ‘silent sound technology’ are among such concepts beyond each of which lies more than half a century of private research and the relatively long history of each of them includes hundreds or even thousands of laboratory experiments or real experiences. The small amount of information we have gained about their applications raises a lot of questions. The present article is hoped to initiate further and more extensive research on such questions: Is there an unconventional approach at the operational level – and even tactical level – underway to control the behavior and influence the thoughts of the target groups in addition to what is going on as the conventional approach at the strategic level – and using media and propaganda mechanisms? The present article tackles this old and less known topic.
Key Words: psychological operations, mind control, silent sound technology.

معرفی کتاب: مدیریت پوشش خبری بحران در رسانه های حرفه‌ای

پدید‌آورنده: اکبر نصرالهی
ناشر: تهران: دفتر مطالعات و توسعه رسانه‌ها، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی
تعداد صفحات: 447ص
سال انتشار: 1389
کتاب مدیریت پوشش خبری بحران در رسانه‌های حرفه‌ای شامل برنامه ریزی و مدیریت حوزه خبر در شرایط غیر‌عادی و کاملاً بحرانی است.

Skip Navigation Links